Sunt craiovean, ceea ce nu este deloc simplu...

Sunt craiovean, ceea ce nu este deloc simplu...

marți, 11 ianuarie 2011

“Tudor Gheorghe, în umbra menestrelului” - de Mircea Pospai


Una dintre cele mai fascinante personalităţi ale culturii româneşti de astăzi este maestrul Tudor Gheorghe. Mărturisesc faptul că am avut revelaţia dimensiunii acestei personalităţi ridicate la rang de simbol autentic al Olteniei când, aflându-mă în diverse zone ale ţării, mi s-a adresat întrebarea: “Ce mai face Tudor Gheorghe?” Eram oltean şi cei care mi se adresau îmi făceau, voit sau nu, complimentul de a mă considera “de-ai lui Tudor”. Într-un fel, aveau dreptate, din cauză că nu poţi dezlipi simbolul de ceea ce mentalul colectiv ataşează de diverse zone sau oraşe, ca în cazul nostru, asumându-te pe tine laolaltă cu tot ce ţine de identitatea locului de baştină.

Cartea “Tudor Gheorghe, în umbra menestrelului”, apărută anul trecut şi semnată de jurnalistul Mircea Pospai, este nu doar un motiv în plus pentru a fi mândri de olteanul nostru cu cobza, aşa cum spun mulţi admiratori ai Maestrului, ci şi un motiv de bucurie pentru cei care iubesc vorbele spuse sincer şi direct. Într-o carte elegantă, care sintetizează cele 115 întâlniri radiofonice cu Mircea Pospai, istoria unui mare artist se dăruieşte fiecărui iubitor de frumos. Prozatorul Mircea Pospai, directorul Radio “Oltenia” Craiova, a reuşit să tăifăsuiască (emisiunea s-a intitulat “La taifas cu Tudor Gheorghe”), în atâtea duminici, despre lucrurile cu adevărat importante cu un Maestru al scenei româneşti. Sunt lucruri profunde, spuse în dialoguri deloc afectate de prietenia dintre cei doi, lipsind complezenţa sau subiectivismul disimulat. Cititorul va fi fascinat de harul de povestitor al Maestrului, însă rolul celui care l-a “descusut” nu este cu nimic mai prejos.

“Tudor Gheorghe, în umbra menestrelului” (Ed. Scrisul Românesc/Creatio) a lui Mircea Pospai este o carte care merită a fi citită şi, de ce nu, recitită. În emisiunea de la Oltenia 3TV, la care directorul Radio “Oltenia” Craiova a fost oaspetele meu, am dialogat nu doar despre maestrul Tudor Gheorghe, ci şi despre istoria Craiovei şi a Olteniei, despre cărţile sale, despre situaţia din prezent a Ţării şi a fiecăruia dintre noi.

În cele din urmă, cartea ziaristului şi scriitorului Mircea Pospai are o concluzie la care ajungi după fiecare pagină lecturată: Tudor Gheorghe rămâne un simbol al fiecărui oltean.

(Cărţi în obiectiv - Ediţie Specială - 12.01.2011)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu